Öppen b2b e-handel – en konkurrensfördel

   |  

Öppen b2b e-handel – Möjlig konkurrensfördel för bolagen som går online.

Det fullkomligt haglar rapporter om hur det går för B2B-ehandeln. Enormt kul att läsa! Ofrånkomligt så känns det som att resultatet av rapporten är olika beroende på vem som beställt eller tagit fram den. Det gör att man får ta på sig olika glasögon när man läser, men det gör det inte mindre intressant för det.

Alla tycks vara överens om att det verkligen börjar ta fart med B2B-bolagens intåg på den digitala arenan. Även om hur långt B2B bolagen kommit skiljer sig i rapporterna så råder det koncensus kring att de verkligen knackar på dörren.

Utmaningarna inom business to business e-handel är många och lite olika, som sagt, beroende på vem du frågar. En utmaning som vi ser återkommer är hanteringen av potentiella nya kunder.

Öppet för vem som helst att enkelt beställa?

B2B-företagen ligger efter B2C-företagen på många sätt gällande försäljning online, framför allt inom enkelhet och snabbhet för köparen. Allt verkar och är lite mer krångligt för B2B bolagen som dras med mer komplexa system i bakgrunden och som i mångt och mycket har en inloggning för de som ska köpa. En av anledningarna är ju att e-handeln för B2B företag ofta primärt är till för att underlätta för sina befintliga kunder och inte för att skaffa nya kunder.

Blir man nöjd eller tror att det ska räcka med att försöka behålla sina kunder är man ute och cyklar på hal is. Risken är att de som bara siktar på att inte tappa sina kunder genom att digitalisera affären kommer att leva en tynande tillvaro.

Öppen eller stängd prislista?

En annan utmaning som jag tycker är väldigt spännande är skillnaden mellan prissättning som B2C och B2B håller på med.

Att bara flytta ut sin e-handel för att effektivisera och försöka underlätta för sina befintliga kunder kommer göra att bli svårt att överleva på längre sikt. De stora drakarna som Amazon, Alibaba, specialister och lokala marknadsplatser kommer inte bli lätta att konkurrera med.

Köparna är otrogna och många kommer alltid att testa andra leverantörer. Den som då erbjuder en smidig köpupplevelse och kan ta emot nya kunder med en öppen prislista kommer ha kraft att växa.

B2B bolagens komplexitet, med rabattsystem, speciella priser för upphandlingskunder inom offentlig sektor, etc. gör det självklart komplicerat. Rädsla att tappa kunder är en drivkraft till att ha kvar olika prislistor. En tankevurpa som ofta får motsatt effekt. De som lyckas komma ur olika-prisstrategi-greppet har verkligen förutsättningar till tillväxt.

Det finns de som lyckas väldigt bra. Tingstad Papper AB berättade i höstas, på D-fokus mässan för B2B i Göteborg, att de kraftigt ökat sin omsättning sedan gjorde sin webbshop transparent och öppet visade alla sina priser.

Släpp priserna fria!

payer hjarta

Peder Berge,
Grundare och Vd på Payer

För att läsa mer om Payers betallösningar, klicka här.

Sälj med Payer

Välkommen att kontakta oss för mer information om våra betallösningar