Köpupplevelser för e-handel B2B

   |  

Olika typer av köpupplevelser

Användarvänligt är inte samma sak för B2B- och B2C-kunder. På många ställen kan vi läsa att gränserna mellan B2C och B2B suddas ut och att det alltid är en människa bakom köpen. Litium skriver bl.a. i sin rapport Svensk B2B-handel 2017: ”Inköpare kommer vilja kunna välja när och hur de gör inköpen, precis som i privatlivet!

Visst finns det många likheter i hur enkelt och smidigt det måste vara, men det finns också en stor skillnad. B2B e-handel är inte känslostyrd och det handlar inte lika mycket om livsstil och identitet som inom e-handel B2C.

Vi pratar med samma människor men med olika ”mind-set” beroende på vilka miljöer vi befinner oss i. Det handlar om att skapa en lika fantastisk köpupplevelse för B2B kunder, precis som för B2C kunder, men med helt andra krav på användarupplevelse.

Var skiljer det sig?

Precis som Collector Bank har kommit fram till i sin rapport Convert, så hittar vi de största skillnaderna i kundregistreringen och betalprocesserna. Enligt Convert ser 6 av 10 företagare hinder för att handla på nätet.

Komplicerad kundregistrering och en krånglig betalningsprocess är en av de största utmaningarna i att skapa en magisk köpupplevelse för B2B kunder.

Detta är också ett av hindren för att konvertera potentiella köp till faktiska köp och försvårar även för B2B e-handlare att locka nya kunder till sin e-handel.

Business-to-business kunder gör, som sagt, inte alls lika känslostyrda inköp som business-to-consumer kunder. Det är inte samma process som att se något på Instagram och precis där och då vilja handla. Köpet ska nästan vara så smooth att man knappt ens märker att man köpt…

En företagskund vet ofta på förhand vad den vill ha, behöver ofta ta reda på mer om produkten och är beredd att investera mer tid i sitt köp för att få rätt produkt. Alternativkostnaden för att det ska bli fel inköp är alldeles för stor.

Även om företag är beredda att investera mer tid i sina inköp så får det inte sedan följas av en komplicerad kundregistrering eller en krånglig betalningsprocess.

Enkel onboarding för att öka försäljning och nya kunder

Lösningen som många inom B2B e-handel kommit på är en inloggningsprocess. Det är en befintlig-kundlösning och på inget sätt något som lockar nya kunder i stora skaror.

Utmaningen är att, istället för inloggningar, göra en komplex situation enkel. Se till att ha koll på vem som har rätt att beställa åt företaget, möjliggör olika leverans- och fakturaadresser, tillhandahåll alla betalsätt samt gör omfattande bedrägeri och kreditkontroller i realtid.

Effektiv och snabb onboarding av kunderna är avgörande för att öka antalet nya kunder och försäljningen.

Skippa inloggningarna, dina befintliga kunder vill inte ha dem heller!

payer hjarta

Peder Berge,
Grundare och Vd på Payer

För att läsa mer om Payers betallösningar, klicka här.

Sälj med Payer

Välkommen att kontakta oss för mer information om våra betallösningar